Sailing Bluebird

3000 nautiske mil NORSKEHAVET RUNDT...
Bluebird var båten før Moon, som jeg eide i ganske kort tid. Dog rakk jeg å seile drøyt 4500 Nm med den fra jeg hentet den i Poole i syd England og seilte den alene til hjemmehavna i Elnesvågen. Turen rund Norskehavet ble gjort sommeren etter sammen med Katrine. Bluebird har ingen egen hjemmeside så defor er det med en beskrivelse av den turen her på Moons hjemmeside.

Som pensjonist får man lage seg noen utfordringer, så man ikke støver helt ned. Jeg har kysset
Atlanteren, fra USA til Azorene en gang, som en av 4 ombord i en 46 fot seilbåt, og har siden det
hatt lyst til å teste ut mange dager på havet i egen båt. Med Katrine som mannskap var tiden inne
for å prøve seg på en litt lengre tur, og planen var å seile Norske havet rundt, langs yttergrensene.

Klikk på bildene for å se dem større...

Norskehavet rundt slik ruta ble. Her ser en tracket som la seg på værkartet fra Predict Wind

Mange minnesmerker etter drama på havet. Her på Titran

Slettringen fyr, lengst vest i havet i Trøndelag

Fyret på Kya, ikke langt fra Sula. Øya ligger bare 6,5 moh. Ikke rart at moloen som skal beskytte øya ligner et fort.

Utsikten mot sørvest fra fyret på Sula.

Mellom Sørøya og Nordøya, ytterst mot storhavet i trøndelag

Halten fyr. Herfra krysset vi over Folla mot Yttervikna

Formen er fin før nattseilasen over Folla

Krykjehotellet på Halten

Turen over Folla gikk fint. Ved ankomst Vega måtte vi prøve fisken

Fin sløvedag når vinden glimrer med sitt fravær. Etter litt mekking på rigg og seil, mens sola svidde
av siste rest av tåka, ble sykkelen hentet fram, og turen gikk langs fredelige veier fra brygga ved Verdensarvsenteret ut til Sundsvoll hvor Vegatrappa ligger.

Øya Søla

Her har de virkelig fått til noe spesielt. Selve trappa var utrolig vellaget, og inn i mellom fantes små
hvilesteder med rariteter og kunst, som løftet opplevelsen et ekstra hakk.

Det er vakkert dette landet…

Med Bluebird så midt i landet som en kan komme.

Det var 20 år siden jeg sist besøkte hullet i Torghatten, så når sola inviterte, fisket vi fram syklene
og satte dem sammen for en fin sykkeltur til innsteget på stien opp til det berømte hullet.

Det fine været inspirerte til å ta rundturen gjennom hullet, og ut på sørsiden av fjellet. Stien ned på
sørsiden var mer ulendt enn turen opp, og tanken på utfordringene vaklende ankler utsettes for var
ikke mer enn såvidt lansert, før det dukket opp en mann sittende i ura, ynkende over smerter i
nettopp, ankelen.

Etter en kjapp undersøkelse ble det klart at ankelen var ustabil, og absolutt ikke til å gå på. Da var
veien kort via 113 appen til AMK.

Ikke lenge etterpå kom luftambulansen fra basen i Brønnøysund flyvende, og den uheldige ble
elegant løftet ut hengende under helikopteret sammen med sin andre redningsmann for dagen.

Kort oppsumert så var det interessant å se det hele fra pasientens side, og det må innrømmes at
det varmet et gammelt redningsmannshjerte, å stå i rotorblåsten under helikopteret igjen…

Brønnøysund

Tjøtta, på helgeland. Her møtte jeg MOON for første gang.

Vegaøyene..
Det er vakkert dette landet..

Katrine mønstret av i Brønnøysund, for å dra hjem og ta unna sin del av sommeren på jobb. Jeg
fortsatt turen alene nordover.

Jeg krysset direkte over fra Træna til Røst. Vinden spilte på lag, så det tok knapt 8 timer. Røst er
veldig utypisk de andre stedene, dette flate stedet mellom ellers så ruvende fjell og tinder her
ytterst ut mot storhavet. Nå dreier det meste seg her om berging av tørrfisk, noe som både kan
både sees og luktes..

Utsikt fra toppen av Håen på Værøy.
Etter Røst er ikke turen så lang til Værøy. I et fantastisk vær benyttet jeg sommernatta til en topptur
på Håen.

Fra Håen mot nord, med Mosken og sydspissen av Lofoten i bakgrunnen

Fin seilas nordover, med tidvis nydelige værforhold. Utseilt distanse fra hjemmehavn i Elnesvågen
ble 562 nautiske mil, hovedsaklig med fine vinder, og lite motorbruk. Det har gått med 60l diesel,
der halvparten gikk med ei natt underveis fra Halten til Vega, hvor vinden ga seg helt..
Det ble en litt lengre stop på Andenes. Etter å ha bodd her i 7 år var det noen kjente som skulle

hilses på.

Midnattsol på Andenes.

Fra Andenes gikk turen videre via Hamn på Senja til Sommarøy på yttersida i Troms. Her spilte
ikke værguden på lag med øspøs regnvær og motvind. Tid for klesvask før kursen omsider kunne
settes for Trømsø.

På tur ut fra Skjervøy. Nå er turen mot nord ordentlig i gang. «Dra på Lopphavet» - brukt ho
bestemor til "Bodø" i serien «Stompa» å si… Så da gjorde vi det..
Dette var Katrines første ordentlige seilas på havet, men hun følte seg klar for utfordringen, så etter
at hun mønstret på igjen i Tromsø brukte vi tre dager nordover til Skjervøy, før kursen ble satt ut i havet.

3 døgns seilas, og 299 nautiske mil lenger nord kom vi til Bjørnøya. Forholdene underveis varierte
sterkt fra frisk bris, og ei skute som fosset frem for ballongseil, til blikk stille hav der dieseldyret
måtte jobbe. Sol og tåke om en annen.

Vel fremme lå vi først et døgn for anker i Kvalrossbukta, helt sør på øya. der kom vi i land og brukte
dagen til å nyte naturen og fuglelivet.

Tåka som lå tett da vi ankom, lettet og vi fikk en flott dag i land, før vi flyttet oss opp på nordsiden
der værstasjonen ligger. Vi hadde håpet å få besøke de 12 som holder til der, men da vi ankom
skulle kystvakta komme med drivstoff, så stasjonen var stengt for besøkende.

Etter ei ny natt for anker, denne gangen i Kobbebukta, nord på øya, satte vi til havs igjen.

I det vi drar fra Bjørnøya er det tett tåke, og ganske surt, men litt utpå dagen slipper tåka taket, og
vi får et siste glimt av øya. Foran oss ligger 600 nautiske mil, ca 5 døgn seilas, med et varierende
værvarsel for perioden. Heldigvis kom det meste av vinden bakfra, og det liker vi godt. Vi fikk god bør,
og gjorde unna turen på 4 døgn og 14 timer.

Å sette seil, med kurs ut i havet i nord, gir sommerfugler i magen, selv om det er lite som minner
om sommer. Havet og den enorme massen det representerer, holder klimaet ganske konstant.
Nesten aldri over +10 eller under -10 året igjennom. Så langt nord som Bjørnøya er sjøtemperaturen
bare 5 grader, og det merkes ombord.

Vær filene vi lastet ned i PredictWind viste at vi ville seile oss inn i et stort område med lite eller
ingen vind
(de blå feltene) om vi seilte direkte mot Jan Mayen. Derfor satte vi kursen fra Bjørnøya
nesten rett sydover for å holde oss i vindbeltet. Etter en drøyt døgn kunne vi dreie mer over på
vestlig kurs direkte mot målet.

Selv om man er omgitt av hav på alle kanter så er det en flott opplevelse.

6 timer på vakt går ganske fort. For uten det nevnte så skal man seile, det vil si at man jevnt må
justere seilene etter som vinden endrer seg, det skal navigeres, og to ganger i døgnet lastes det
ned værmelding fra en satellittmottaker (IridiumGO), som skal tolkes, og videre kurser planlegges.

Siden mye av seilasen går i tåke, er radaren svært viktig, så den følges med på hele tiden, sammen
med kartplotter og AIS ( Automatic Identification System). Nå har alle store fartøy AIS, så man
får tidlig varsel om de kommer i nærheten, men blant seilere er det fortsatt en del uten, eller bare
med mottaker, så derfor overvåkes radaren nøye. Når det er sagt, så har vi møtte vi 4-5 trålere,
og en eneste seilbåt, og den var uten AIS.

Underveis går vi 6 timers vakter, og det har fungert veldig greit. Som regel våkner frivakta til etter
3-4 timer, og da spiser vi gjerne et fellesmåltid, men ellers ligger frivakta og sover. Den som er på
vakt går i mellom inne og ute i cockpit, leser litt, mekker en kopp varm drikke, og småspiser litt.
Det gjør underverker for magen, og ingen av oss har hatt «sjyverk» (sjøsyk).

Når vi ligger for anker fyrer vi på dieselovnen, og det er tørt og varmt ombord, men når vi seiler
har vi ikke varme på. Det er fordi den som er på vakt, en av oss er alltid det, er fullt påkledd med
alt av seiletøy, og vest. Dette for at man på direkten skal kunne entre ut på dekk om noe skulle
kreve det. Det er store krefter i sving når det blåser kuling, så det aller viktigste i en liten båt på
det store havet, er å hindre at noe går galt, eller blir ødelagt. Så å være klar til å håndtere det som
måtte skje, eller ta en jevnlig runde for å sjekke, er absolutt nødvendig, selv om det blåser hardt.
Kanskje aller mest da.

I det vi nærmer oss Jan Mayen med Norges eneste aktive vulkan, Berenberg, seiler vi i tett tåke.
Vi kan bare misunnelig lese om andres spektakulære opplevelse når de ser den snøkledde giganten
på 2277 moh, reiser seg opp av havet i det de nærmer seg. Men igjen er værguden med oss, og
brått endrer tåka seg, og skyene kommer til syne, og der, i en ør liten glippe i skylaget er det da
vitterlig snø og fjell, og ikke lenge etterpå åpner skylaget seg, og fjellet kommer tydelig til syne. Wow..!
Som om det ikke var nok, ser vi også mange Vågehval, enkelt dyr og større og mindre grupper.

Det finnes ingen havn, eller ordentlig trygg ankringsplass på øya, så vi seiler til Kvalrossbukta,
midt på øya på vestsiden, for vinden kommer fra øst.

Her runder vi «Kvalrossen», en diger steinformasjon som tar seg virkelig flott ut i kveldssola.
Neste dag blåser det friskt, og verre skal det bli. Vi hadde tenkt oss i land, men bølgene som ruller
innover stranden er altfor store. Vi blir værende ombord. Etter en slitsom seilas er det
egentlig ganske kjærkomment. Noen besøk på stasjonen blir det ikke heller ikke her. Stemmen
i radioen avslo alle
tilnærminger, selv om vi var klarert via mail før avreise, «stasjonen er stengt for besøkende». Punktum

Vinden øker, og det blåser jevn 25-30knop. Siden vi ligger på le-siden av øya blir det ingen bølger

så nær land, så det er komfortabelt ombord. Vi køyer, og stoler på at anker-alarmen vil vekke oss
om vi dregger. Skulle så skje, er det langgrunt her vi ligger, og åpent hav hele veien til Grønnland
bak oss.

Vi våkner utpå natta av at det durer og rister i båten, og det hyler og skriker i riggen. Vindmåleren
i lugaren viser 42 knop, storm styrke…. Nå får vi betalt for oppgraderingen av anker-riggen i vår.
Vi forblir liggende trygt på samme sted som der vi ankret.

Først på dag tre roer vinden seg såpass at vi kommer oss i land, dog ikke uten at matrosen ble
bløt i fletta, og kapteinen utbrøt -«kan du ikke å ro?»- til ei som ikke bare har padlet elvekajakk
i Zambezi river, men også er verdensmester i rafting. Hun lo seg nærmest skakk, i det hun
nesten rev årfestene av båten, som nå var halvfull av vann. Godt vi hadde tørrdrakter begge to.

Ikke et tre, ikke en busk så langt øye kan se. Her fra Haugestranda på vestsiden av øya

Hollenderne var de første som oppdaget øya. Oppdageren Joris Carolus ga i 1614 øya navn etter
en av sine kapteiner, Jan Jackobs Van Schellinkhout, som hadde kommet til øya tre år tidligere.

Drivtømmer i Kvalrossbuka

Det var litt stas å komme i land på Jan Mayen. Nå var vi veldig spente på turen videre mot Island.

Vi kom oss trygt ombord i Bluebird, og da vi heiv opp ankeret, og satte seil videre vestover, åpnet
skyene seg, og vulkanfjellet lå der i all sin prakt.

Drøyt 300 Nautiske mil mot vest ligger Island, vårt neste mål. Avreisen ble veldig flott. Berenberg
lå badet i sol, og mens Jan Mayen sank hen i havet bak oss, satte vi ballongseilet, og kursen rett
mot Island. Vind og bølger var på den komfortable enden av skalaen, og vi fant raskt rytmen.
Det skulle snart endre seg, ettersom vinden økte på utover kvelden og natta. Vi trives godt med
15 - 20 knops vind når den kommer bakfra. Fordi båten er bred over hekken (bak) vil den gire
(vri seg) noe når sjøene kommer fra siden-bakfra, men autopiloten som ble installert ny da jeg
kjøpte båten for et år siden, reagerer kjapt på dette, og holder skuta på kurs. Autopiloten ombord
består av tre enheter som jobber sammen, det er en NAC-3 styringsenhet, Precision-9 kompass,
og DD15 driver, alle fra B&G. Disse tre spiller veldig godt på lag, og holder båten dønn stabil på
kurs. Ingen rormann kan matche dem over tid.

Nå merker vi imidlertid at autopiloten må jobbe mer og mer for å holde skuta på kurs. Vinden bygger
opp sjøen, og bølgene blir jevnt større. Vi sjekker værmeldingen, og de meldes signifikant bølgehøyde
på 2-4 meter. Signifikant bølgehøyde betyr at man i praksis må forvente enkelte bølger som er dobbelt
så store, altså i vårt tilfelle opp til 8 meter.

Det er ganske fasinerenede å kjenne på bølgemønsteret, og hvordan det varierer med bølgestørrelser
og retningen bølgene kommer fra. Inn i mellom øker det i størrelse, før det igjen faller litt tilbake, av og
til kommer den en serie bølger fra en annen retning. Man blir fort sliten av å gjete en båt i mye sjø, å
skulle håndstyre hele tiden ville krevd et mannskap på minimum 4, så når en seiler «short handed»
(et uttrykk for at man er bare to ombord, ikke at man har korte hende hender 🙂 er man helt avhengig
av en pålitelig autopilot.
Med +20 knop vind suser båten fremover i 7-8 knop. Det fosser om baugen, og båten lever liksom
der den jobber seg inn og ut av bølgedalene, som nå begynner å bli ganske så store. Ballongseilet
burde vært tatt ned nå vinden passerte 20 knop, men siden det er sann vind, tillater vi oss å la den
den stå litt til for vi kan jo trekke i fra båtfarten, siden vi seiler med vinden, og dermed blir den relative
vinden på seilet (teoretisk sett) tilsvarende lavere.. Og så er det jo vanvittig morsomt å fosse frem slik,
men det viste seg å være en dårlig beslutning. Båten suser opp over en bølge topp, seilet fanger ekstra
mye vind og dermed ble belastningen for høy og ballongseilet spjæret. Slukøret satt vi der da, med
båtfart på 4-5 knop og bare fillene i riggen.

Det ble hektisk jobbing på dekk for å få ned elendigheten, og med de sjøene som nå var, gjaldt det å

være nøye med sikringen, og hvordan man bevegde seg. Vi er alltid klipset inn i en sikkerhetsline som
går rundt båten, men for at man ikke skal bli hengende på utsiden av rekka, om en er uheldig å falle,

så er slynga fra flytevesten rigget slik at den er kort. Det gjør igjen at en ikke rekker tvers over dekk,
men må koble seg via en slynge festet ved mastefoten, eller ved forstaget fremme i baugen. Man må
med andre ord, ha fokus og være veldig bevisst på hva og hvordan ting skal gjøres, og i hvilken rekkefølge.

En «mann over bord» situasjon under disse forholdene er direkte livsfarlig, og må ikke skje. Med farten
redusert er det greit for autopiloten å holde kursen stødig, og vi kan jobbe på dekk med å berge stumpene. Etterhvert får vi revet storseilet og satt fokka, slik at skuta igjen fosser mot vest.

Utover natta øker vinden på, og vi ser lengre perioder med 28-30 knop på vindmåleren. Sjøene begynner å bli store, og enkelte bølger tårner seg seg opp bak oss, digre som hus. Det er et mektig skue når de vokser seg større og større bak båten, løfter oss opp, og så feier under oss for så å bryte lenger fremme. Hastighetene bølgene beveger seg fremover med er sikkert to-tre ganger raskere enn det vi seiler, så vi opplever at de fosser fobi oss.
I en tross alt liten båt (39 fot), er dette en vill naturopplevelse, men vi føler oss aldri utrygge.
Storseilet har tre rev, og vi er nå nede på rev to, som gjør at seil-arealet er betydelig redusert, noe som igjen gjør at det er mindre press i båten, og enklere for autopiloten å holde jevn fin kurs. I fysikken på skolen lærte vi hvordan vindens kraft endrer seg med dens hastighet. En dobling av vindhastigheten utgjør en firedobling av kraften den utøver. Derfor opplever vi at en godt revet båt, som har relativt lite seilareal, seiler nesten like fort som da man hadde for mye seil oppe. Ennå et forhold er at i kaldt klima, som her med bare +6 grader, så er luftens tetthet større enn når luften er varmere. Vi må derfor også ta hensyn til at vindens kraft kan være så mye som 10% større her, enn om vi seilte i +20 grader.

Vi går vaktene etter klokka, og etterhvert ror vinden seg til jevnt å ligge på 20 knop. Sjøene legger seg litt, og verden er bare fin. Ekstra fint blir det når en flokk Grindhval kommer fossende forbi.. Et fantastisk syn når de passerer forbi oss som om vi lå stille. Gruppen består av flere ganske små hvaler, sammen med noen ordentlig store hanner, så dette er nok ei familiegruppe på tur.

Det er sent på kvelden og mørkt i det vi siger inn i havna i Raufarhófen. Dette er den nordligste havna på Island, liten og trang, men trygg for vind og sjø bak formasjoner som naturen har skapt. Ca 200 innbyggere, ei gate med hus på begge sider, et fiskemottak (som holder liv i stedet), en kafe, ett hotell (åpnet bare om sommeren) og et mekanisk verksted. That´s it. I det vi rusler nedover gata, i stri motvind og regn, kommer en liten bil i stor fart susende forbi. Skulle nesten tro hun var på utrykning utbryter vi i kor, det var ei dame som kjørte. Ganske riktig. Ikke lenge etterpå kommer ambulansen kjørende, og svinger inn ved et hus like foran oss, og der kjenner vi igjen dama som suste forbi oss i stad.

Litt senere på dagen går jeg forbi den kombinerte brann og ambulanse-stasjonen, og der ser jeg
igjen dama og makkerne hennes, som nettopp hadde avsluttet oppdraget. Alltid hyggelig å slå av
en prat med kolleger.

Dagen etter, når vi skal fylle diesel, står ambulansemannen på brygga og ordner med dieselpumpene.
Det viser seg at han også driver det mekaniske verkstedet, jobber deltid på ambulansen, i brannvesenet,
og den lokale redningsskøyta. På hotellet var sjefen også vaktmester, stedets kokk, og om vinteren, fisker.
Uten sånne hadde samfunnet der ikke kunnet fungere.

Værmeldingen for de neste dagene var ikke spesielt oppløftende. Vinden skal øke til stiv kuling,
og holde seg langs østkysten av Island i flere dager. Enten så må vi stikke til havs nå, og håpe

å komme den i forkjøpet, eller så blir vi værfaste de neste 3-4 dagene før vi kan fortsette sørover
langs østsiden av Island. Med kun et begrenset antall fridager igjen av ferien, må vi også passe
på at vi rekker frem til Elnesvågen før Katrine skal tilbake på jobb, så etter en kort rådslagning
løsnet vi fortøyningene, og satte på ny kurs ut i havet, nå mot Færøyene…

Med ankomsten til Island, så har seilasen endret litt karakter, i og med at vi nå seiler fra den ene
siviliserte plassen til den andre, og hvert legg bare tar et par-tre dager. Værforholdene er imidlertid
fortsatt avgjørende for hvordan seilasen forløper, så vi bruker mye tid på å finne gode værvindu.

Som beskrevet stakk vi ut fra Island foran en kommende front med mye vind, og om meldingene
stemte, burde vi rekke oss over til Færøyene innen den kom settende. Vi klarte det nesten. Siste
natta fikk vi kjørt oss, denne gang med vind og sjø mer imot, på en hard kryss. Seilene var strammet
opp maksimalt, og vi gikk så høyt mot vinden vi kunne, uten å miste for mye båtfart.
Slik kryss er slitsomt, for en merker godt på båten at den jobber mot vind og sjø. Heldigvis endret
vinden litt retning når vi nærmet oss nordsiden av Færøyene, og i det vi seiler inn mellom Eysturøy
og Kalsøy, skjermer fjellene på øyene helt for vinden.

Vi måtte kjøre for motor sørover mot Torshavn, en tur som normalt, ut i fra lengden skal ta 3-4 timer.
Vi endte opp med å bruke 7 timer. Vi fant tidlig ut at vi hadde ankommet på et dårlig tidspunkt når
det gjaldt tidevannsstrømmen. Vi får motstrøm hele turen, og det topper seg på det smaleste i sundet
sør for Leirvik. Der setter strømmen i mot med hele 6 knop. Nesten som å seile i en elv. Vi ser at
strømmen er litt svakere helt inne ved land, så vi legger oss kloss inntil.

Øyene her stiger rett opp av havet, så det er god dybde kloss inntil land. Selv med 15 knop medvind,
alle seil oppe, og motor på full pupp, siger vi fremover med bare et par knop. Vi er så nærme land at
vi på et tidspunkt nesten kan spytte inn på steinene i fjæra, og lukten av sau er sterkt fremtredende.
Ganske god lukt egentlig. På havet lukter det bare «hav», ikke at det ikke lukter noe, men luktene er
mildere på et vis, så når man etter lengre tid til havs endelig kommer nært moder jord, og sola varmer,
blir dagligdagse dufter ganske intense sånn med det samme.

Topografien på Færøyene er spesiell, og de bratte, gresskledde fjellsidene er utrolig vakre der
de troner grønne og frodige, dog uten et eneste tre eller busk. Vi er heldige, og sola gjør dagen
vakker og varm. Gjestehavna i Torshavn er trang, med bare 8 gjesteplasser, men vi var heldig
og fant en ledig plass.
Vi planlegger å ta noen dager pause fra seilingen, rusler og busser rundt i byen, og nærområdet.
Sola som var så tilstede da vi kom, så vi ikke mer til, men vind og regn derimot…
Utseilt fra Island ble 418 nautisk mil.

Et helt tilfeldig besøk på restauranten i det gamle kull lageret ga en meget postiv matopplevelse.

"Regjeringsbygget" i Torshavn med sine trehus, her langt ute i havet.

Igjen fastsatte været tid for avreise. Et stort område med lite, eller ingen vind så ut til å legge seg
nordvest for Shetland, som var vårt neste mål, og det skulle vare ved i mange dager. Så etter bare
to dager på Færøyene, kastet vi loss igjen. Turen ble akkurat slik vi ønsker det, 187 nautiske mil med
«un eventfull» seiling. Det betyr slett ikke at den var kjedelig, men alt gikk etter plan, utmerket
seilevind, og ingen uforutsette utfordringer underveis.

Frivakta oppe og lufter seg litt. Egentlig skal en alltid ha vest på, og være klipset inn i sikkerhetsline,

men denne gangen hadde kapteinen gitt dispans, men bare denne gangen.

Også på Shetland er tidevannsstrømmene sterke, men denne gangen hadde vi god informasjon
om strømmene, og kunne tilpasse farten mot slutten slik at vi traff perfekt, og fikk utmerket «skyss»
inn til havna i Baltasound, en liten utpost helt i nord på Shetland.

Vi har sykler med ombord, så vi tilbragte helga med å utforske et helt annet landskap enn de vi
nettopp kom fra. Også her er øyene gresskledde, med stort innslag av sau, men her er formene
runde, og flate, med masse gamle «ruiner» og minner fra tidligere tider. De kilometerlange sirlig
murte steingjerdene er utrolig fascinerende. Vi benytter anledningen til å gå innom både Vidlin og
etterhvert Scalloway. Der holdt Shetlands-Larsen, og gjengen hans til under krigen. De drev en
veldig viktig, og risikofylt, transport av motstandsmenn og sabotører, samt våpen og utstyr, og
fraktet flyktninger ut av landet. Vi kan knapt forstå hva de opplevde av storm og uvær, og frykt for
å bli angrepet av Tyskerne på sine mange tokt over Nordsjøen? De risikerte livet for friheten vi har
i dag. Snart skal vi seile hjem i deres kjølvann.

Dette busskuret er kåret til great Britains fineste. Temaet skifter hele tiden i tket med de tineg som
rører seg i det britiske samfunnet. Her i forbindelse med Qeen Elisabeths ett eller annet..

Baltasound består nesten bare av pensjonister, så kapteinen følte seg hjemme her.

Vidlin

Kirke og gravlund i Lunna Bay der Shetlands Larsen og gjengen holdt til første del av krigen

Lunna house, der Shetlandsgjengen holdt til.

Kilometer lange steingjerder er typsik for Shetland

Minnesmerke ved Prins Olav Slipway i Scalloway, der Shetlandsgjengen fikk utført vedlikehold og
reparasjoner
på båtene sine. De etablerte hovedkvarteret sitt her i siste del av krigen.

Når vi så ankommer Lerwick, møter vi igjen en av båtene vi lå ved siden av i Torshavn på Færøyene.
De så at vi dro, men drøyde til dagen etter med å dra. Det straffet seg, for vinden forsvant så de
måtte kjøre for motor hele den lange veien. Turen startet i begynnelsen av juni, så hjemlengselen
begynner å melde seg, og meterolygen vurderer det slik at det straks er tid for å løsne fortøyningene.

Skuffet måtte hun innse at kollega detektiven ikke var hjemme

Vi busset rundt på øya og fikk sett oss omkring

Bigton Wick

Lerwick

Den svikefulle Nordsjøen..
Værmeldingene for overfarten til Norge var gode, og alt tydet på at vi skulle få en fin seilas, men
igjen levde «meterolygen» opp til navnet. Riktig nok startet seilasen ut fra Shetland veldig bra. Etter
planen skulle vi bruke ca 40 timer på overfarten til Stadlandet, så for å unngå å komme inn til kysten
i mørke, startet vi ut fra Lerwick på kvelden. Det er stjerneklart og ny-månen siger jevnt over oss,
samtidig med at vi skimter nordlys. Nattseiling kan være utrolig vakkert.

Utpå natta økte vinden på, og sjøene begynte å bygge seg opp. Når vi ankommer oljeinstallasjonene
i Britisk sektor, har vinden økt til +20 knop. Det er ikke mere enn ca 150m dypt her, så bølgene får en
helt annen karakter enn der det er dypere. Korte krappe bølger som bryter, gjør at autopiloten må jobbe
hardt for å holde kursen. Vi seiler med fokke, og 2 rev i storseilet, og fosser fremover. Det må innrømmes
at slik seiling ikke er spesielt komfortabelt, og egentlig ganske slitsom. Det er vanskelig å sove når båten
går så mye i sjøen. Selv om en har sjø-køyer med le-duk, som gjør at man har god støtte mellom
skott/ skuteside, og den oppspente le-duken, så blir kroppen slengt litt fra side til side. Søvn blir det
ikke så mye av, men en får dormet litt.
Utpå neste dag seiler vi gjennom Gullfaks og Statfjord feltene. Plattformene troner som kolosser, og vi
blir små og unseelige i sammenligning. De er et imponerende syn, og det gjør inntrykk å se disse
enorme konstruksjonene, og vite at det er her Norges rikdom kommer fra. Jammen er vi heldige som
bor i dette landet.

Plattformene har en sikkerhetsavstand på 500m som vi ikke må komme innenfor, så den som er
på vakt må være skjerpet, og på ett tidspunkt kjører vi nærmest slalåm mellom riggene.

Kystradioen melder med jevne mellomrom om stiv kuling mellom Måløy og Frøya, så vi beslutter
å fortsette rett inn til kysten i området ved Florø, slik at vi unngår den sterke vinden som meldes
nært land lenger nord.
Vinden hyler i riggen, og sjøene slår mot skutesiden. Ingen tegn til at det skal spakne. Vi har holdt
stor fart, og når vi nå endrer kurs rett inn mot land, innser vi at vi må bremse opp for ikke å komme
inn til kysten i mørke. Fokka rulles inn og vi seiler nå bare for revet storseil. Farten går ikke mye ned,
så vi legger inn noen lange svinger for å få litt lengre distanse å seile.

Faren med å komme inn til ukjent kyst i mørke er ikke å spøke med. En ting er alle lysene fra land som vanskeliggjør navigasjonen. Det kan være umulig å skille mellom navigasjonslys, og andre lyskilder fra bebyggelse, og trafikk osv., og den dårlige sikten gjør det umulig å se holmer og skjær. I vårt tilfelle,
hvor det nå er mye sjø, og tette regnbyger, fremstår natta ikke bare som svart, men mørkesvart.
Det er ikke mulig å se noen verdens ting. Vi er helt avhengige av radaren.
Etterhvert som vi nærmer oss kysten, vet vi at trafikken av store lasteskip vil øke, og ca 15 nautisk
mil utenfor kysten går en fastlagt trafikksone, hvor disse fartøyene holder seg på sin ferd opp og ned
lags kysten. Den må vi krysse, og i natt er det en god del trafikk her. Igjen må vi være fullt skjerpet,
men etter snart to døgn uten særlig søvn, kan det holde hardt. Det ble tydelig når en lett febrilsk
matros søker på radaren og AIS, for å lokalisere fartøyet der lyset fra topplanterna plutselig ble synlig,
for etterhvert å finne ut at det var månen som kikket frem mellom bygene.

Når vi nærmer oss trafikksonen viser radaren at det er flere fartøy som kommer på rekke og rad. Nå
gjelder det å time kryssingen så en ikke kommer i konflikt med dem. Vanligvis skal motordrevet fartøy
vike for seilende, men vi har ikke tenkt å utfordre dem på det. Vi peiler oss inn på to fartøy, og sikter
oss inn på å gå aktenfor den første, og rekke over før det neste kommer.
Sikten er elendig i det vi nærmer oss. For å avklare med det første skipet at vi kommer nært, kaller vi
det opp på vhf´en, gjentatte ganger, ingen svar..!?! Å skulle gjøre kuvending her, med denne sjøen
og +25 knop vind er uaktuelt, og potensielt farlig. Vi er begge i cockpit, og dobbeltsjekker at dette kan
gå. Vi justerer oss til, så vi går vinkelrett på trafikksona, slik sjøfartsreglene sier.
Med ett letner regnet litt, og vi ser lysene fra en gigant av et skip. AIS´en sier at skipet er 274 meter langt,
og går med en fart av 18 knop. Vi sikter oss inn mot akterenden av skipet, og seiler mot den inntil vi
er vinkelrett på, og det passerer foran oss med rimelig klaring.
Det neste skipet er bare lite i forhold, 120 meter, men er nære, og viser heller ingen tegn til å ta
hensyn til oss. Vinden løyer brått litt, og vi mister endel fart. Kvikt på med motoren, full pupp, for å få
opp farten igjen. Dette kan bli vel nært, og fortsatt ingen tegn til at de endrer kurs. Det er akkurat som
om de ikke er klar over oss. Vi fører lanterner som foreskrevet i mastetoppen, men med den dårlige
sikten som er, så ser de oss kanskje ikke.. På med dekkslyset. Det sitter halvveis oppe i masta, og er
et arbeidslys. Nå lyser det opp fokka, som er med ett blir Nordsjøens største lampeskjerm. Da viker de
kurs, og passerer på trygg avstand bak oss..
Siden vi nå er nær kysten, og det fortsatt er bek mørkt, tar vi ned seilene og holder farten akkurat
så lav at vi en par timer etterpå kan skli inn innseilingen til Værlandet, og gjestehavnen der, i det det lysner.
Denne svikefulle Nordsjøen viste igjen grunnen til sitt dårlige rykte.

Frivakta var i gang med middagen da vinden plutselig økte på, og seilene måtte reves. Da var det
bare å hive på seg vesten over forkleet og tørne ut.

Værlandet. Endelig tilbake i Norge

Honningsvågen på Stad.

Nå gjenstod bare sjarmøretappen hjem, med dagsetapper, via Honningsvågen på Stadtlandet, og
Ålesund.
Vel hjemme i havna i Elnesvågen viser loggen at turen rundt hele Norskehavet har tatt drøyt
12 uker, hvorav 5 uker gikk med til turen fra Tromsø til Elnesvågen via Bjørnøya, Jan Mayen, Isand,
Færøyene og Shetland.

Båt og utstyr har tålt turen helt utmerket, og det eneste som har røket på hele turen, er en kort
taustump som holder forliket på genuaen nede, og ballongseilet (genakkeren) som spjæret.
Utseilt distanse ble totalt så vidt over 3000 nautiske mil…

En litt annerledes sommerseilas er dermed over…